Głównym zadaniem Ośrodka jest przygotowanie wychowanków w miarę ich możliwości do niezależnego, samodzielnego, aktywnego i twórczego życia oraz zaspokajanie ich specjalnych potrzeb edukacyjnych i rehabilitacyjnych.
Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy jest placówką publiczną, która realizuje zadania edukacyjno-terapeutyczne, rehabilitacyjne, rewalidacyjne i wychowawczo - opiekuńcze. Zadania te są realizowane zgodnie z zasadami współczesnej pedagogiki specjalnej oraz przy wykorzystaniu nowoczesnych metod dostosowanych do specjalnych potrzeb edukacyjnych, wynikających z niepełnosprawności wychowanków, a w szczególności poprzez:
1. Organizację procesu edukacyjno-terapeutycznego i rehabilitacyjnego w szkołach Ośrodka w sposób zapewniający wszechstronny rozwój wychowanków i zdobywanie przez nich wiedzy ogólnej na poziomie założonym w planach i programach nauczania dostosowanym do tempa rozwoju dziecka.
2. Podejmowanie wspierania rozwoju wychowanków przez zorganizowaną działalność psychologiczno-pedagogiczną w oparciu o rzetelną, wielokrotną, interdyscyplinarną diagnozę wskazującą na potencjał rozwojowy i mocne strony dziecka.
3. Opracowywanie i realizowanie programu edukacyjno-terapeutycznego i rehabilitacyjnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb dziecka.
4. Rozwijanie zaradności osobistej i umiejętności społecznych.
5. Stosowanie aktywnych metod nauczania.
6. Przysposobienie uczniów do pracy.
7. Śledzenie przebiegu edukacji, terapii, edukacji i rehabilitacji dziecka we współpracy z rodzicami oraz tworzenie warunków partnerskiej współpracy z rodzicami.
8. Prowadzenie różnych form działalności integracyjnej, zmierzające do prawidłowej adaptacji wychowanków w środowisku ludzi pełnosprawnych.
9. Stwarzanie korzystnych warunków biopsychicznych, materialnych i psychospołecznych.
10. Zapewnienie bezpieczeństwa osobistego oraz promocję i ochronę zdrowia psychicznego i fizycznego.
11. Przygotowanie do uczestnictwa w życiu kulturalnym i do właściwego gospodarowania czasem wolnym.
12. Wspomaganie i rozwijanie wszelkiej aktywności twórczej wychowanków, rozwijanie ich pasji i zainteresowań.
13. Właściwą organizację nauki własnej.
14. Współpracę z organami administracji samorządowej, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami oraz instytucjami kulturalno-oświatowymi i wychowawczymi.
15. Organizowanie wyjazdów uczniów-wychowanków na turnusy rehabilitacyjne.
16. Zadania dydaktyczno-wychowawcze oraz sposoby ich realizacji zawarte są w:
- szkolnym zestawie programów nauczania
- programie wychowawczym
- szkolnym programie profilaktyki
- planie rozwoju ośrodka
17. Ośrodek w miarę posiadanych środków obejmuje opieką i udziela
pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych
lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie poprzez:
- zaopatrzenie w przybory szkolne, przybory toaletowe, odzież
- współpracę z Ośrodkami Pomocy Społecznej (pozyskiwanie środków
na wyżywienie uczniów)
- współpracę z lekarzami specjalistami (okulista, stomatolog, itp.)
- udzielaniu pomocy rodzicom przy kompletowaniu dokumentów
związanych np. z uzyskaniem przez ucznia renty, itp.
W szkołach wchodzących w skład Ośrodka współdziałanie z rodzicami (prawnymi
opiekunami) w zakresie nauczania,
wychowania i profilaktyki odbywa się poprzez:
- przeprowadzanie lekcji otwartych
- poznanie rodziców i ustalenie potrzeb opiekuńczo wychowawczych ich dzieci
- pedagogizację rodziców w zakresie tematyki dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i zdrowotnej
- okazywanie pomocy rodzicom w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci, włączanie rodziców w życie Ośrodka
- organizowanie przynajmniej 2 razy w roku wywiadówek
- organizowanie zebrań z rodzicami w poszczególnych klasach
- zapoznanie z Indywidualnymi Programami Edukacyjnymi, przedstawienie wymagań nauczycieli, systemu oceniania, klasyfikowania i promowania
- indywidualne kontaktowanie się w miarę bieżących potrzeb
- informowanie o zachowaniu, postępach i przyczynach trudności w nauce
- na miesiąc przed zakończeniem I okresu oraz zakończeniem roku szkolnego wezwanie rodziców uczniów zagrożonych oceną niedostateczną z przedmiotu